Az élet legtöbb területéhez hasonlóan az agrárpolitikában is jelentős irányváltást eredményezett, hogy 2010-ben az addigi baloldali kormányzást a jobboldali fordulat követte, szinte napra pontosan tizenöt éve alakult meg a második Orbán-kormány, amely kétharmados győzelmet aratott. Ennek az erős felhatalmazásnak köszönhetően lehetőség nyílt olyan, kétharmados többségű parlamenti támogatást igénylő törvények újragondolására, mint a földforgalmat szabályozó törvény.
A baloldali-liberális kormányok számlájára írható a rendszerváltást követően, majd a 2004-es uniós csatlakozás után egy újabb hullámban a magyar élelmiszeripar leépítése, az üzemek, a cukorgyárak privatizálása, majd bezárásra és a termőföld kiárusítása, bérbeadása fillérekért a külföldi agráróriásoknak.
A 2000-es évek második felében – Európa számos országához hasonlóan – Magyarországon is rendszeresek voltak a gazdatüntetések, generációk távolodtak el az agráriumtól a baloldali kormányok magyar családi gazdaságokat ellehetetlenítő politikája miatt.
Alapanyag-termelő gyarmattá tette Magyarországot a baloldal
A 2010-es kormányváltásra még pont idejében került sor, mivel az uniós csatlakozást követően – az új tagállamok piacvédelme érdekében, átmeneti időre – földmoratórium volt érvényben, vagyis a nem magyar állampolgárok nem vásárolhattak magyar termőföldet. Ez volt talán az egyetlen kedvező feltétel ahhoz, hogy a magyar agrárium ismét versenyre keljen akár a környező országok agrárpiacaival is.
A nagy múltú hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar baloldali tönkretételének folyamata máig behozhatatlan károkat okozott: élelmiszer-feldolgozó országból alapanyag-termelő ország lettünk,
vagyis a magyar gazdák arra kényszerültek, hogy a megtermelt növényi és állati alapanyagokat nyomott áron értékesítsék a külföldi tulajdonú agrárcégeknek.
Ezt a kizsákmányoló gyakorlatot a baloldali kormányok azzal próbálták bebetonozni, hogy ellehetetlenítették a magas hozzáadott értékű élelmiszeripari ágazatokat, elmaradtak a fejlesztések és a beruházások.
Így gyakorlatilag alig működött Magyarországon 2010-ben a kiváló minőségű hazai alapanyagok versenyképes feldolgozására alkalmas infrastruktúra.
Míg a többi kelet-európai országban, kiemelten Lengyelországban az EU-s csatlakozást követően óriási beruházások kezdődtek, élelmiszer-feldolgozó üzemek, terménytárolók épültek és pár éven belül egy versenyképes, integrált agrártermelés épült ki, ami mára Európa egyik vezető élelmiszer-bázisává tette Lengyelországot, addig Magyarország elszalasztotta a fontos lehetőséget.
A csatlakozást követően sokáig hozzá sem jutottak az uniós forrásokhoz a magyar gazdák, akik egyébként is hátrányból indultak. Nem csak a privatizáció tette tönkre az élelmiszeripart, már a rendszerváltás előtt sem tudott volna versenyezni a magyar piac a nyugat-európaival. A vidékfejlesztési forrásokat a baloldali kormányok ráadásul nem az infrastruktúra fejlesztésére tették nagyrészt elérhetővé, hanem olyan látványberuházásokra, mint a közterek indokolatlan átépítése, többszöri felújítása és egyéb, soha meg nem térülő beruházásokra.
A jobboldal megvédte a magyar földet
A 2010-es kormányváltásra – az elhibázott gazdaság- és vidékpolitika, valamint a 2008-as válság katasztrofális hatásai miatt – gyakorlatilag ellehetetlenült a vidék élete. A falvakból és kisvárosokból tömegesen költöztek el az emberek a megyeszékhelyekre és a fővárosba, mivel alig volt munkalehetőség.
Az agrárium máig óriási problémája a fejlett országokban a generációváltás, mivel a gazdák átlagos életkora meghaladja az ötven évet. Ezt a folyamatot idehaza tovább nehezítette a 2010 előtti vidékellenes politika, rengetegen hagytak fel a gazdálkodással.
A jobboldali fordulatot követően a társadalom és a politika elvárása végre összetalálkozott: a legnagyobb kérdés az volt, hogyan tudjuk megvédeni a magyar termőföldet a külföldi érdekektől.
Az EU-s csatlakozásunkkor földvásárlási moratóriumot vezetett be több csatlakozó tagállam, így Magyarország is. Erre azért volt szükség, mert
a régi uniós tagállamok termőföldárai és az újonnan csatlakozó kelet-európai országok árai között óriási különbség volt, gyakorlatilag a nyugati befektetők lesben álltak, hogy felvásárolják a magyar földvagyont.
A moratóriumot ugyanakkor nem tarthattuk fenn a végtelenségig, ezért szükség volt egy új földtörvény megalkotására, amely 2013-tól fokozatosan lépett hatályba.
Az új földtörvény két fontos társadalmi igényt is rögzített, amelyet az új alaptörvény is megalapozott.
- Termőföldet csak a helyben lakó, földműves magánszemélyek vásárolhatnak Magyarországon, jogi személyeknek erre nincs lehetőségük.
- Magyarország a kis- és közepes gazdaságokat támogatja, míg a külföldi tulajdonú agrárvállalatok nem lehetnek kedvezményezettjei a hazai agrárpolitikának.
Ezzel sikerült megvédeni és magyar tulajdonban tartani a nemzeti földvagyont. Ezt az elvet a baloldal – 2010 után ellenzékben – folyamatosan támadta, mivel a külföldi befektetők érdekével ellentétes agrárpolitikát képvisel a jobboldali kormány.
Az Európai Unió épp tönkreteszi azt, ami világhatalommá tette
A hazai agrárpolitika nagyban függ az EU Közös Agrárpolitikájától (KAP). A KAP teszi ki az uniós költségvetés legnagyobb hányadát. A közösségi kasszából két pilléren keresztül jutnak támogatáshoz a termelők:
- az első pillérből minden gazdálkodónak jár a termeléshez kötött támogatás, idetartozik a hektáronként kifizetett területalapú támogatás.
- A KAP második pillére a vidékfejlesztés. A keretösszegre a tagállamok írnak ki pályázatokat, elsősorban fejlesztéseket, beruházásokat célzó támogatásokat.
A jelenlegi uniós költségvetési ciklusban a több mint ezermilliárd forintos keret 80 százalékát a magyar kormány rendelte hozzá a vidékfejlesztéshez, az összeg 20 százalék csak az uniós forrás. Soha ekkora keretösszeg nem állt rendelkezésre ahhoz, hogy a vidéki térségekben végre – mintegy 30 év késlekedés után – elinduljanak azok a beruházások, amelyeknek köszönhetően ismét versenyképesek lehetnek a magyar feldolgozott élelmiszerek.
Az európai mezőgazdaság halálos ítéletét jelentené Ukrajna gyorsított uniós csatlakozása. Brüsszel már most szemet vetett az agrárpénzekre, és keserűek a tapasztalatok a piacnyitással kapcsolatban is. Vajon a gazdák tesznek végül keresztbe az üzleti érdekeknek?